2011-05-25

Bron Brabants Dagblad 24 mei 2011

Monument: Rechtzaak over kerk

Advies over St. Jozefkerk weegt zwaar

Raad van State staat achter advies van deskundigen die Sint Jozefkerk in Kaatsheuvel als een topmonument beschouwen. Parochie Kaatsheuvel en bisdom Den Bosch vechten die status aan tijdens een rechtszaak in Den Haag.

DEN HAAG/KAATSHEUVEL
"Of het bisdom Den Bosch de Sint Jozefkerk in Kaatsheuvel ook wil slopen al de Raad van State de kerk een topmonument vindt, moet u aan de bisschop vragen", zei de raadsman van de parochie Kaatsheuvel na afloop van een rechtszaak in Den Haag. De Raad van State behandelde vorige week het hogere beroep van de Parochie Kaatsheuvel tegen een uitspraak over de Sint Jozefkerk aan het Wilhelminaplein in Kaatsheuvel. Tot grote verbazing van de parochianen bepaalde de Bredase bestuursrechter dat de in 1936 gebouwde Sint Jozefkerk toch een topmonument is dat beschermd moet worden. De parochie en het bisdom willen de kerk slopen en het terrein verkopen voor woingbouw. De parochie en het bisdom zitten nu al met de restauratie van de Sint Jan in Kaatsheuvel in hun maag. Die restauratie kost tenminste 300.000,00 euro. Ze hebben geen geld meer voor de Sint Jozefkerk en willen die slopen. De Stichting Erfgoed Kaatsheuvel en het Cuypersgenootschap gruwen bij het idee van slopen. Zij willen de monumentale kerk behouden voor het nageslacht. Maar het bisdom wil volgens de raadsman de kerk niet laten ontwijden door er een wereldlijke bestemming aan te geven, bijvoorbeeld woningen of concertgebouw. In principe wil het bisdom alle niet gebruikte kerken slopen. Maar volgens een woordvoerdster van Stichting Erfgoed Kaatsheuvel is het zonde om een prachtig kerkgebouw met een unieke ligging in de wijk rondom het Wilhelminaplein te slopen. De raadsman van de parochie zei de wijk en de setting van de kerk daarin helemaal niet zo bijzonder te vinden en zeker geen reden om het kerkgebouw te behouden. "Bovendien is de binnenkant van de kerk al een ruine", zei de raadsman. Overigens besloot de Bredase rechter de kerk als topmonument te betitelen na een onafhankelijk advies. Ook andere adviseurs noemden de kerk die ontworpen is door architect C. de Bever een topmonument. "waarom zouden wij die externe adviezen aan de kant moeten schuiven als we zelf geen deskundigheid op het monumentenvlak hebben?". vroeg staatsraad J. Vermeulen aan de raadsman van de parochie. "Er zijn ook eerdere negatieve adviezen geweest, daarom is de kerk nooit gemeentelijk en rijksmonument geworden, dat gebeurde pas na het STAB advies dat door de Bredase recher was gevraagd", zei de raadsman. Toch lijkt de kans klein dat de Raad van State de monumentenstatus van de kerk haalt. "Ook voor een monument kunt u een sloopvergunning aanvragen. Dat lijkt me een betere procedure."Uitspraak over enkele weken.